۱۴ نکته که اگر قصد راه اندازی مشاغل خانگی را دارید باید بدانید

راه اندازی مشاغل خانگی

راه اندازی مشاغل خانگی اگر چه ساده به نظر می آید اما مثل راه اندازی هر کسب و کار دیگری نیازمند طی فرایندی سامان مند است. در ادامه در باره ی روال راه اندازی مشاغل خانگی بحث می شود.


۱- مشاغل خانگی چیست و شامل چه رشته هایی می‌شود؟

  

مطابق قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی ، این گروه شامل آن دسته از فعالیت هایی است که توسط عضو یا اعضای خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب و کار بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحد‌های مسکونی همجوار شکل می‌گیرد و منجر به تولید و یا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی خواهد شد.


بر اساس مصوبات ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، رشته‌های مشاغل خانگی در حوزه‌های صنایع دستی، فرش، کشاورزی، دامپروری، شیلات، خدمات، تولیدی، صنعت و فناوری اطلاعات (IT )است و بر همین اساس، انواع مشاغل خانگی در هر یک از زیر بخش‌ها ارائه شده که فهرست و همچنین اطلاعات هر یک از مشاغل مذکور در سایت وزارت کار و امور اجتماعی موجود است. پس اگر قصد راه اندازی مشاغل خانگی را دارید همین الان دست به کار شوید.


مطلب مرتبط : ۸ مشاغل‌خانگی سودآور در اصفهان

۲- برای پیشنهاد عنوان شغلی جدید چه باید کرد؟


در صورت عدم وجود شغل مورد نظر متقاضی در فهرست مشاغل خانگی، متقاضی می‌تواند در فرم ثبت نام شغل مد نظر خود را پیشنهاد کند. مشاغل پیشنهادی متعاقبا بررسی و در صورت تصویب، به فهرست مشاغل خانگی اضافه خواهند شد.


۳- نحوه فعالیت در مشاغل خانگی چگونه است؟


فعالیت در حوزه مشاغل خانگی به ۳ صورت امکان‌پذیر است: الف- انجام فعالیت به صورت کارمزدی برای کارفرمای خارج از محیط مسکونی (متقاضی تحت پوشش).


ب – انجام فعالیت مستقل اعم از تامین مواد اولیه تا عرضه محصول به خارج از محیط مسکونی (متقاضی مستقل).


ج- انجام فعالیت به صورت تعاونی و یا مشارکت با بنگاه‌های بالا دستی تامین‌کننده مواد اولیه و عرضه محصول آنان در بازار، ترجیحا به صورت کسب و کار خوشه‌ای (پشتیبان).


مطلب مرتیط : ۸ شغل پردرآمد خانگی برای آنهایی که کار در منزل را دوست دارند


۴- نحوه ثبت نام برای مشاغل خانگی به چه صورت است؟


به منظور تسریع در ثبت نام متقاضیان مشاغل خانگی (تا پیش از تکمیل و راه‌اندازی سامانه ثبت نام) متقاضیان می‌توانند به صورت حضوری ثبت نام کنند. بدیهی است پس از تکمیل و راه‌اندازی سامانه مذکور، ثبت نام فقط از طریق سامانه انجام خواهد شد.


متقاضیان مشاغل خانگی می‌توانند فرم ثبت نام (متناسب با شرایط خود به تفکیک مستقل – تحت پوشش – پشتیبان ) را از سایت وزارت کار و امور اجتماعی به نشانی www.irimlsa.irقسمت مشاغل خانگی دریافت و چاپ نموده و فرم‌ها را پس از تکمیل به ادارات کل تعاون یا دستگاه اجرایی ذیربط ارائه نمایند.


متقاضیان مشاغل خانگی باید از مهارت و تخصص کافی جهت انجام شغل خانگی مورد نظر برخوردار باشند.


۵- آیا برای شروع فعالیت در مشاغل خانگی نیاز به مجوز است؟


کلیه متقاضیان مستقل و پشتیبان برای انجام فعالیت در حوزه مشاغل خانگی نیاز به دریافت مجوز دارند.


مطلب مرتبط : ۸ مشاغل‌خانگی سودآور در اصفهان

۶- شرایط لازم و مراحل دریافت مجوز چیست؟


شرایط لازم برای دریافت مجوز شامل شرایط عمومی واختصاصی است. متقاضیان واجد شرایط، فرم تکمیل شده ثبت نام و مدارک لازم را به دستگاه اجرایی ذیربط ارائه می‌نمایند. پس از انجام بررسی‌های لازم و در صورت تایید طرح در دستگاه اجرایی، مجوز مربوطه توسط اداره کل کار و امور اجتماعی استان صادر خواهد شد.


جهت اطلاع از ضوابط صدور مجوز(شرایط عمومی و اختصاصی، مدارک مورد نیاز و مراحل صدور مجوز) به سایت وزارت کارو امور اجتماعی مراجعه شود.


۷- آیا متقاضیان مشاغل خانگی وام و تسهیلات دریافت می‌نمایند؟


متقاضیان دارای مجوز کسب و کار خانگی که مورد تایید دستگاه اجرایی ذیربط باشند، می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

منبع:/bazdeh

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.