نگاهی به مشاغل زنان از دوران باستان تا پایان قرن بیستم

● مشاغل زنان در جهان باستان مصر


 



در میان تمدن های باستانی مصر به عنوان یک نمونه غیر معمول و عجیب شناخته می شود که در آن زنان از آزادی های زیادی برخوردار بودند. آنها در رفت و آمد خود آزادی عمل داشتند، می توانستند دارایی خودشان را داشته باشند و قرارداد امضا کنند، گرچه اغلب زنان مصری در این دوره در خانه کار می کردند، اما این کارها تاحدی به آنها خوداتکایی بخشیده بود؛ به عنوان مثال زنان مصری لباس و غذای خانواده را تهیه می کردند.


  

آنها همچنین کار تهیه آسیاب آرد برای تهیه نان را برعهده داشتند، در خانواده های ثروتمند مدیریت بردگان از جمله اموری بود که زنان به آن می پرداختند، در آن دوره حتی یک فرعون زن به نام هتشپسوت برای مدتی حکومت کرد.


 


 


 


● بین النهرین


 



در خانواده های بین النهرینی زمانی که پدر می مرد، دارایی های او به پسرانش می رسید. پسر بزرگ دوبرابر دیگران ارث می برد و دختران تنها زمانی دارایی های پدر را به ارث می بردند که پسری در خانواده وجود نداشت. فقیرترین افراد جامعه زنان بیوه بودند، زیرا دولت امکانات رفاهی برای آنها در نظر نمی گرفت و آنها به مشاغل کمی دسترسی داشتند. اگر همسر زنی می مرد او امکان معاش خود را از دست می داد.



در این منطقه بچه ها به مدرسه نمی رفتند؛ زیرا والدینشان تنها وظیفه خود را آموزش قوانین الهی به آنها می دانستند. دختران ریسندگی، بافندگی و پخت نان را از مادرانشان فرا می گرفتند. با این حال در بین النهرین نیز زنانی بودند که به مشاغلی مشغول بودند، به عنوان مثال، برخی از آنها علاوه بر لباس هایی که برای خانواده تهیه می کردند، بخشی از آن را به بازرگانان می فروختند.


 


 


 


● مشاغل زنان در یونان



درخانواده های ثروتمند یونان باستان از زنان انتظار می رفت در مدیریت امور خانه و امور مالی مشارکت داشته باشند. زنان این خانواده ها عموما در خانه می ماندند و بردگانشان را برای خرید بیرون می فرستادند. در مقابل زنان فقیر طبیعتا حق انتخاب زیادی نداشتند و به همسرانشان در کار مزرعه کمک می کردند.


 



حتی زنان ثروتمند هم در آن دوره به ریسندگی و بافتن لباس مشغول بودند. در این دوره زنان یونانی تحت قیومیت یک مرد اعم از پدر، همسر و یا پسرشان (در صورت بیوه بودن) قرار داشتند.


 


 


● زنان در روم



زنان رومی در دوره باستان حق تملک بر دارایی های خود و برخی فعالیت های بازرگانی را داشتند. در عهد عتیق از زنی به نام لیدیا نام برده شده که به فروش لباس های گرانبها اشتغال داشت. در معاملات خاص به ویژه در کار نقره و عطر، زنان به همسرانشان کمک می کردند. علاوه بر این، برخی زنان به عنوان آرایشگر یا ماما مشغول به کار بودند.


 


 



تعدادی زن پزشک نیز در آن دوره وجود داشت، هرچند که در امپراتوری روم نیز مانند سایر مناطق بیشتر کارها به وسیله مردان انجام می شد. بیشتر زنان رومی به مشاغل خانگی و مراقبت از کودکان اشتغال داشتند و لباس های پشمی برای خانواده خود می بافتند. زنان ثروتمند به ویژه آنهایی که بیوه بودند از آزادی عمل بیشتری در آن دوران برخوردار بودند. در کنار زنان آزاد، زنان زیادی هم بودند که به عنوان برده به کار گرفته می شدند.

منبع:persianpersia

نظرات 1 + ارسال نظر
tt پنج‌شنبه 3 مرداد 1398 ساعت 15:05 http://gffg

fgfg

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.